Inför Vildmarksmässan 2012 – möt tre vildmarksguider

Vildmarksmässan 2012 närmar sig, och i monter AG:70, alldeles vid entrén, kommer Hälsingland och Gästrikland att visa upp vildmarksupplevelser under temat ”Vildmark nära dig”. Som världens brunbjörntätaste område beläget två timmar från Stockholm erbjuds björnskådning på flera ställen, men också vargspaning, fiske och fartfyllda aktiviteter som forsränning och turer med hundspann.

Men vilka är personerna bakom de här äventyren? Vi pratade med tre av företagarna bakom vildmarksupplevelserna, för att få veta lite mer om dem. Det de har gemensamt är ett starkt naturintresse, kombinerat med djupa kunskaper inom sina områden. De lever sin hobby och bjuder nu in nyfikna till sina magiska världar.

Sara Wennerqvist, Wild Nordic

Sara Wennerqvist, vildmarksguide och naturfotograf som driver företaget Wild Nordic
Under15 år arbetade hon som guide på valsafari i Nordnorge och på Svalbard. Hon har även varit natur- och fotoguide i Gästriklands vildmark, och har nu startat företaget Wild Nordic, som bland annat erbjuder paketet ”Vargylarnatt”.

Vad drev dig till skogs?
– Naturen är hemma för mig och har varit en magnet sen jag var fyra år. Jag växte upp i Åmotsbruk, på gränsen mellan Hälsingland och Gästrikland, med skogen som granne. Skogen var min lekplats – jag byggde kojor, gjorde kor av kottar och sånt. Men mest av allt fiskade jag. Det var väldigt mycket fiske.

Sen försvann du till Norge och Svalbard ett tag?
– Ja, jag jobbade som guide på späckhuggarsafari i Nordnorge under 14 säsonger, som guide på Svalbard och som valinventerare åt norska staten.

Vad fick dig att vända hem?
– Jag ville gärna ägna mig åt djur och natur i hemtrakten. Vi har så mycket här och jag tycker att Mellansverige är ett paradis med fantastisk natur och rikt djurliv! Jag har varit borta i många år, men vill helst vara hemma i skogen, hellre än på havet.

Vad är det som gör naturen här så fantastisk, tycker du?
– Det är en väldigt varierande natur. Bara här i Gästrikland har vi kusten, Dalälven, lövskog, granskog, kullar och berg – en riktig fin blandning. Och tänk alla olika sorters djur som man kan få se här, bara man ger sig ut. Under hela maj, på min egen semester, letar jag björn. Det var delvis det som gjorde att jag började arrangera guidade naturaktiviteter. Intresset för djur och natur är stort, men många ger sig inte ut i skogen på egen hand. Eftersom flera ville följa med på mina semesterstrapatser drog jag igång företaget Wild Nordic.

Ditt första bokningsbara resepaket heter ”Vargylarnatt” och finns på vildmarknaradig.se. Vad kan man förvänta sig av en vargylarnatt?
– Jag lovar den som följer med en spännande naturupplevelse! Det finns ingen varggaranti, även om jag har lite koll på var vargarna rör sig. Förutom vargar kan man få spåra och möta djur som älg, räv och, med riktig tur, även björn. Att sova i skogen är också en häftig upplevelse.

Marco Hassoldt, fiske-, jakt- och vildmarksguide som driver företaget Ängra Vildmark & Fiskecamp
Marco drev camping i Holland, medan det fortfarande fanns skog kvar där. Sedan sålde han campingen och flyttade till Hälsingland, efter att ha fallit pladask för stället på en fiskeresa till Ljusne. Marco är en hängiven jägare, vildmarksguide och flugfiskare, och frun Sonja är en erfaren värdinna och kock. De erbjuder fiskesafari, björnsafari, älg- och bäverskådning, samt kanotfärder. Boende och logi finns på den vackra gården, liksom camping.

Marco Hassoldt, Ängra Vildmark & Fiskecamp

Hur blev du så fisketokig?
– Min morfar invigde mig i fiske och jakt. Han gav mig mitt första fiskespö och vi gick alltid ut och fiskade efter skolan. Nu är det bara flugfiske som gäller för mig, eftersom jag inte tycker om att bara sitta stilla och vänta på att något ska hända. Flugfiske är ett aktivt fiske som ger jaktkänsla, och det är den som driver mig. Det är alltid lika spännande att titta på vattnet och se vart fisken är, lista ut hur de nappar just idag, vilka flugor som funkar och så.

– Det är roligt att vår tolvåriga dotter Luna har lärt sig att flugfiska nu också! Hon fick sitt första spö av mig och tycker att flugfiske är jätteroligt.

Vilka fiskar är roligast att fånga?
– Öring, harr och gädda! Öring och harr finns inte i Holland, så de är spännande och exotiska för mig. Att fiska gädda är oftast en kamp – det gillar jag.

Vad kan man förvänta sig av ett fiskeäventyr med dig?
– En obeskrivbart spännande flugfiskeupplevelse! Vi jagar och spanar efter fisken, tittar efter var och hur det rör sig i vattnet och ser på vädret vilka flugor vi ska använda. Något händer hela tiden, så det gäller att ha sinnena på spänn. Man får jaktkänsla! Varje vattendrag har sina egna rörelser. Man spårar hela tiden – och adrenalinet kommer när man hittar fisken. På en heldagstur tar vi en grillpaus i skogen.

Ni har ett rikt djurliv kring er gård. Vilka djur är det som finns där?
– Nyligen hade vi järvspår här, och fick till och med se järven. Lodjur finns, och det är mycket gott om bäver, björn och älg. Vi har haft varg här varje vinter. I år såg vi vargspår 200 meter från huset. Det var en vargtik som gått förbi, fick vi veta sen. Det var spännande.

Hans Nordin, vildmarksguide och björnkännare som driver Norrigården Vildmark tillsammans med frun Jenny Strandberg
Hans Nordin jobbar som naturbevakare och med rovdjursinformation. Hans har också stor erfarenhet av eftersök av skadade björnar och är partner till Skandinaviska Björnprojektet. Hans fru Jenny Strandberg och hennes familj har sedan generationer tillbaka stor kunskap om natur och rovdjur. Tillsammans driver Hans och Jenny ett komplett vildmarksföretag som erbjuder björnskådning, viltsafari, naturupplevelser och naturfotografering. På deras gård och vid deras egen tjärn finns konferensmöjligheter. Vi tjärnen Djupsjön har man stugor, båt, brygga, bastu och badtunna. Boende erbjuds även på fäbodvall med anor från 1600-talet.

Jenny Strandberg och Hans Nordin, Norrigården Vildmark

Hur är det att möta en björn på nära håll?
– En storslagen upplevelse, kan man sammanfatta det som. Det är nästan overkligt att se vilda djur i sin naturliga miljö på så nära håll för första gången i sitt liv. Det ger verkligen en kick att få se människor vara med på det här.

Vad fick dig intresserad av björn från början?
– I grund och botten är det mitt starka vildmarksintresse, som jag haft sedan barnsben. Jag har sökt mig ut i skogen så fort jag varit ledig, på kanotfärder, vandringar, jakt och allt sånt. Det är naturens storhet som drar – att vi delar miljö med alla de här andra arterna, som lever i sin stilla ro i skogen. Och vi med våra ekorrhjul. Att få titta in i och ta del av deras värld ger perspektiv. Det finns inte en misslyckad dag i skogen – man ser alltid något som fascinerar. Sen har jag kommit att arbeta med björn på nära håll under en lång tid, och det är ett privilegium.

Vad är det som är speciellt med naturen i Hälsingland?
– Den är unik till och med i Europaperspektiv. Ett av de få ställen där vi har frilevande populationer av de här vilda djuren. Det är nog inte alla som har förstått det.

Vad kan man förvänta sig av en vistelse på Norrigården?
– Fina naturupplevelser, bra service, att få känna lugn och ro och framförallt få det man önskar sig – att se björn, som vi har mycket hög träffsäkerhet på. Man kan också få se andra djur som lever häromkring. Vi riktar in oss på allt ifrån barnfamiljer till proffsfotografer som vill se vilda björnar på nära håll. Är man här på konferens kan naturupplevelserna ge en extra kick för hela sällskapet.

Boka din vildmarksupplevelse online på vildmarknaradig.se

Kommentera

