Snö och ännu mera snö i Hassela…

…vilket vi gillar! Hela dagen igår snöade det och det fortsatte även idag. Stora, lätta snöflingor har dalat ner och ligger som vit bomull kring stugknuten. Backarna är perfekt pistade och ovanpå ligger snön som ett lätt duntäcke. Dagen började i Bistron på Hotellet med en efterlängtad repris av frukostbuffén.

Jag hade tidigare på morgonen noggrant packat med allt för en dag i backen när det gällde kläder, ombytesskor, pjäxor och övrig slalomutrustning. Calle skulle åka iväg på ett uppdrag några timmar genom jobbet, så jag och barnen skulle vara i backen mitt över dagen. Vilmers skidlekis startade upp på förmiddagen. Alva och jag skulle också köra några svängar i barnbacken, då jag upptäckte att mina handskar inte fanns med i packningen… de hade blivit kvar i bilen och den var väl si så där en tio mil från Hassela just då.

Eftersom det var närmare 12 minusgrader ute, så var handskar ett måste. Tur att det finns en suverän Skidshop på Hassela Ski Resort. Problemet löstes enkelt! Nu har jag fått ett par riktigt bra handskar i skinn med ullfoder, vilka gjorde att jag inte frös om händerna på hela dagen. Alltid lika hjälpsam personal i skidshopen! Barnen avslutade sina skidskolor under dagen och var mycket nöjda och stolta över de fina diplom som överlämnades av skidlärarna.

Både Alva och Vilmer har gjort stora framsteg under veckan. Vilmer plogsvänger lugnt och säkert och har lärt sig att stanna i backen. Han är så lycklig över att kunna åka helt själv utan sele. Alva är svänger med parallella skidor och har fått ordning på stavar och hållning. Hon åker med mera fart och säkerhet i alla nedfarter. Intensivkurs några dagar i rad tillsammans med andra barn eller med enskild lärare är guld värt. Under eftermiddagens skidåkning med barnen berättade de om flera övningar, vilka även jag fick prova på. Idag kunde vi åka upp till toppen tillsammans för första gången.

Vi uppskattar den trevliga och glada skidlärarstaben på Hassela Ski Resort. Mycket fint bemötande och engagemang!

Kommentera

