Skotersafari med Äventyrsmästarna, Hassela

Vid lunchtid återvände vi till Hassela och vår stuga i Björnbyn. Snön vräkte formligen ner och det var dags för hela familjen att ladda inför skotersafari med Äventyrsmästarna, som finns i direkt anslutning till Hassela Ski Resort.

Vi klädde oss varmt, packade med korv,  varm choklad, kaffe och lite kakor. Johan Henriksson på Äventyrsmästarna mötte upp oss när vi kom fram och vi började med att prova ut hjälmar, glasögon och skoterkläder. Allt fanns att låna, till och med en extra halsduk fick vi med oss. Det kunde behövas när snön yrde kring husknutarna.

Calle som är van skoterförare såg fram emot att få ge sig ut i skoterlederna och barnen hade väntat hela veckan på den här dagen. Själv var jag lite orolig… det var ju trots allt minst tio, kanske tolv år sedan jag körde en skoter, och då bör det tilläggas att det var en gammal, långsam maskin.

Det var med viss vånda jag närmade mig skotrarna. Jag tyckte att de såg stora ut och funderade både en och två gånger över hur det skulle bli att köra en helt själv. Men jag kunde vara helt lugn. Johan gick grundligt igenom alla knappar och start/stopp, så innan det var dags att köra iväg infann sig en känsla av att jag nog ändå skulle kunna hantera skotern rätt bra.  Vi bestämde oss för att ha en ”killskoter” med Calle och Vilmer och en ”tjejskoter” med mig och Alva. Johan och en praktikant hade förberett en skoter till med släde, där bland annat fiskeutrustning  och fällar för fikapaus ute fanns nerpackat. När vi väl drog iväg med skotrarna ut i skogen  var det verkligen en härlig känsla och inte alls svårt att köra, som jag hade inbillat mig… jag kunde gärna ha kört omkring hela dagen! Calle och inte minst barnen uppskattade också skoterkörningen./ Jennie

Detta bildspel kräver JavaScript.

Kommentera

