Följ familjen Eriksson på skidsemester i Hassela!

Följ familjen Eriksson på skidsemester i Hassela Ski Resort  under vecka 7.

Vi är fyra personer i vår familj. Jag heter Jennie och är 38 år min och min man heter Calle och är 36 år. Vi har två underbara barn, Alva 7 år och Vilmer som nyss fyllt 4 år. Vi bor i Sundsvall och köpte en villa för sju år sedan. Vi är i full gång med olika renoveringsprojekt, där Calle är den mest aktiva i processen.  Just nu satsar vi på ett hemmakontor och en groventré.  Jag arbetar med barn och ungdomar dagligen genom mitt arbete som speciallärare och specialpedagog i grundskolan. Ett arbete fyllt av spännande utmaningar och glädje.  Varje ny dag är inte den andra lik och jag tycker om mitt jobb. Calle arbetar som tekniker och projektingenjör i ett ledande internationellt företag med bland annat programmering av industriell automation. Ett yrke i ständig förändring och utveckling, vilket min man tycker är stimulerande och roligt.

Vi satsar främst på fritidsaktiviteter där hela familjen kan delta. På vintern blir det en hel del slalom. I år har vi för första gången årskort till hela familjen i vår egen statsbacke. Det har kommit rejält med snö i Sundsvall, vilket till vår glädje kommer att ge en lång slalomsäsong . Vårvintern är som bäst i slalombacken och då stortrivs vi! Vi åker även på kortare, barnvänliga längdskidturer och tar med varm choklad och mackor eller åker skridskor på någon av isbanorna i stan. Skoterturer är alltid uppskattat av familjen och vi har även en liten miniskoter som barnen turas om att köra. Vintern är alltså full av uteaktiviteter för hela familjen.

Sommartid väljer vi att besöka någon av de härliga havsvikarna som finns utanför Sundsvall, och tillbringar varma dagar på stranden. Vi åker gärna båt i den norrländska skärgården och fiskar en del. Nu när barnen är små har vi valt att utforska Sverige på sommarsemestern. Under några veckor åker vi runt med husbilen och besöker kända och mindre kända turistmål. Barnen älskar tivoli och karuseller vilket alltid planeras in, ett intresse som de delar med Calle. Själv håller jag mig gärna på ”fast mark”… och fotograferar. I år planerar vi även för en semesterresa för hela familjen till Grekland och då lutar det mot att vi väljer favoritön Kreta eller grekiska fastlandet och den mysiga staden Parga.

När det gäller individuella intressen i familjen så står jag och Alva för en hel del skapande verksamhet. Vi tecknar, målar och arbetar en del med keramik. Nu börjar även Vilmer att intressera sig för att måla.  Jag försöker hinna med några träningspass för min egen del… men det är inte alltid lätt att få till ett par tillfällen i veckan, så det blir ofta promenader eller lugna joggingturer. Alva älskar att sjunga och är med i en barnkör. Favoritartist just nu är Minnah från årets Idoltävling. Det blir även en del simträning för Alva och hon kommer att gå en slalomkurs nu i vinter. Vilmer är också musikintresserad och har en egen liten gitarr som han tränar att spela på. Det blir gärna rock i alla former och favoritbandet är svenska Europe. I fyraårspresent har han fått ett efterlängtat trumset.  Nu gäller det bara att hitta en bra plats i huset för att spela… och hörselskydd på för hela familjen : ) Den här terminen ska Vilmer prova på barngympa, vilket han ser fram emot.  Calle är intresserad av all möjlig teknik, samt ljud och bild. Musikintresset finns även här, men då blir det främst jazzmusik och populärmusik. Calle har även ett brinnande motorintresse.
Ja, det var lite om familjen Eriksson. // Jennie

Kommentera

